Autor |
Wiadomość |
Karasu |
Wysłany: Śro 8:22, 13 Sie 2008 Temat postu: |
|
Niech zatem uzupełnią owi archeologowie i odrobiną swej rozległej wiedzy w temacie niech się z nami podzielą.
Pozdrawiam |
|
 |
Rita |
Wysłany: Wto 18:26, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
Ja tą date podawałam z pamięci, padła podczas rozmowy dwóch archeologów, a może i trzech, na wartowni Gończej  |
|
 |
Iza |
Wysłany: Wto 18:24, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
właściwie nie ma dowodów ikonograficznych na barbutę na terenach Polski (P. Nowakowski "Arsenały domowe rycerstwa polskiego w średniowieczu" ) Ale temat nie o zbrojach. Zgadzam się, że powinniśmy bazować na wszystkich źródłach dostępnych, ale też może się zdarzyć, że za jakiś czas wykopią coś, co nam wszystko do góry nogami wywróci. Jednak to w ewentualnej przyszłości.  |
|
 |
Rita |
Wysłany: Wto 18:21, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
No własnie - ja podaje źródła północne, Francja, Niemcy, Niedrlandy, Czechy, ponieważ stamtąd importowaliśmy modę.
Jesli ktos chce odtwarzac Włoszke z Lombardii handlującą suknem, czy Wenecjankę, czy co tam chce innego, niechże to będzie spójna rekonstrukcja całej postaci, od czubków butów po czubek głowy, zgodna z przekazami graficznymi, literackimi i wykopaliskowymi z danego regionu.
W Polsce pierwsze importy włoskie najlepiej sprawdzac po uzbrojeniu, bo nowinki tego typu najszybciej sie przyjmowały, a pierwszą barbute, o ile pamięc nmie nie myli mamy datowaną w 1450 roku.
Zatem istnienie sukienki odcinanej w pasie w czasach okołogrunwaldzkich na naszym terenie, wg. współczesnego stanu naszej wiedzy jest niemożliwe. Oczywiście ubiory były często sztukowane, ale odcięcie nie wynika wtedy z konstrukcji stroku, tylko z łączenia ze soba poszczególnych paneli materiału. Po raz kojeny polecam przyjrzenie sie wykopaliskom publikowanym s stronie pana Carlssona, gdzie bardzo dokładnie to widać. |
|
 |
Sowa |
Wysłany: Wto 18:20, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
No nie powinny, ja np uwazam ze kamizelki wchodzic powinny, bufy na rekawach tez, ale tylko po stronie krzyzackiej lub w choragwiach najemnych. Ja widac czesc tak a czesc nie. |
|
 |
Jagodka |
Wysłany: Wto 18:16, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
krótki rękaw się widuje już przed 1420r, z dopinanymi do niego dłigimi gorzej |
|
 |
Jagodka |
Wysłany: Wto 18:16, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
No to suknie z dopinanymi rękawami też nie powinny wchodzić |
|
 |
Iza |
Wysłany: Wto 18:14, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
Jeżeli więc weźmiemy pod uwagę 1425 r jako początek renesansu, to dalej ramy czasowe (jeśli mówimy o Grunwaldzie) kończą się na 1420r. Oczywiście jak zwykle znajdą się za i przeciw. Dlatego chodzi też o umowne rozumienie pewnych standardów czasowych. W końcu zakładamy, że większość ludzi choć z grubsza potrafi rozgraniczyć renesans i średniowiecze. |
|
 |
Jagodka |
Wysłany: Wto 18:12, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
jestem w trakcie szycia rekonstrukcji herjolfsnes no.41, szukałam pomocy ikonograficznych, nie znalazłam go we wczesno piętnastowiecznym malarstwie, co mnie dosyć mocno zmartwiło. Datowanie na stronie M.C. mówiło o drugiej połowie czternastego wieku, czy ten typ odzieży nagle wyparował, czy też nie był popularny poza Islandią? |
|
 |
Sowa |
Wysłany: Wto 18:07, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
A za poczatek renesansu odziezy nie uwaza sie pierwszych odcinan sukni datowanych na 1425 ? Polska jest wzgledem francji przesunieta o jakies 20 lat w tył. Wzgedem wloch az 30 lat. Zalezy tez kto kogo odtwarza. Z takich zrodel moze czerpac. |
|
 |
Rita |
Wysłany: Wto 18:02, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
Dlaczego? Skąd takie mniemanie? Jesli chodzi o Niderlandy i Francję, gdzie tworzyli wymienieni przez mnie malarze, to to, co możemy znaleźć u nich w obrazach pokrywa sie z wykopaliskami i ciuchami datowanymi na początek XV wieku. Z tego mozna wysnuć tylko wniosek, że sztuka krawiecka zmieniała sie powoli, skoro 50 lat później krój sukni z Moy był tak samo popularny, jak na początku stulecia.
Wczesny Renesans na północy Eurpoy, bo raczej nie odtwarzamy południa zaczyna sie w okolicach 1470 roku - z resztą, datowanie początków nowej epoki u kazdego autora publikacji historycznych jest inne - Mojżesz Slutera jest wyznacznikiem dla rzeźbiarzy, a dla literatów znów na przykład Boccacio czy Petrarka. Albo data wydania Biblii Gutenberga. |
|
 |
Sowa |
Wysłany: Wto 17:51, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
tak ale rekonstrukcje beda obejmowaly te rejony w ktorych juz zaczal sie wczesny renesans a nie trwalo jeszcze pozne sredniowiecze |
|
 |
Rita |
Wysłany: Wto 13:39, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
Bazujemy na malarstwie dlatego, ze opisy strojów zachownae najczęsciej w spoisach testamentowych sa wysoce ogólnikowe i nie da się z nich często dowiedzieć nawet o jaki typ ubioru chodzi. A wielu tez i nie wykopano - nie mamy żadej houppelandy wyciągniętej z ziemi.
Poza tym, zależy jakie malarstwo masz na myśli, i w którym okresie, bo np. Fouquet malował szwy sukien w swoich obrazach, to samo van der Weyden czy van Eyck. Owszem, to późni malarze, ale majac ich prace i wykopaliska datowane na początek XV wieku [Islandia itd.] mamy szansę zrekonstruować wygląd danego stroju od strony technicznej. |
|
 |
Juliusz |
Wysłany: Wto 12:31, 12 Sie 2008 Temat postu: |
|
Cytat: | Jeśli chodzi o suknie mocno dopasowane, to kwestia krawiectwa, i dpoasowywania ubioru na sobie. Zapinanie na haftki, jako niewidoczne nie było przedstawiane w malarstwie, ale sami możecie obejrzec pzedstawienia houppeland, w których widać, ze nie ma żadnych sznurowań ani guziczków, a jednak są zapięte po same uszy. |
Tak oftopujac malarstwo sredniowieczne bylo tak ubogie w tresci realistyczne (o czym polowa z was dobrze wie). Malarze mnie skupiali sie na takich rzeczach jak wiazania czy zapiecia hoppeland, wiec nie rozumiem dlaczego to jest glowne zrodlo wiedzy |
|
 |
staszek kula |
Wysłany: Pon 18:57, 11 Sie 2008 Temat postu: |
|
Drogi Wojciechu.
Odsylam do linkow , ktore na tym forum zaistnialy 11 listopada ubieglego roku jako "ciekawe linki". Tam sa wszystkie potrzebne informacje. a jesli potrzebujesz cos jeszcze to podaj o jakie elementy stroju chcesz sie zapytac. Posatramy sie jak najszybciej udzielic tobie jak rowniez i innym czlonkom choragwi odpowiedzi na zadane pytania podparte ikonografia, sposobami wykonania itp. |
|
 |